Europejska Sieć Niebieskich Szkół

„Śladami Demela”

• Nasza szkoła należy do „Sieci Europejskich Niebieskich Szkół”. 

EU Blue Schools to placówki oświatowe, które do swojego programu nauczania włączają edukację z zakresu „świadomości morskiej”. Jest to szczególnie istotne w kontekście rozpoczętej przez ONZ Dekady Oceanów (2021–2030), której hasłem przewodnim jest „nauka, której potrzebujemy dla oceanu jakiego pragniemy”.   

Projekt Śladami Demela. Ludzie morza. realizowaliśmy w tym roku szkolnym.

W kolejnych latach będziemy pracowali nad innymi projektami również o tematyce morskiej.

Nasza szkoła bierze udział w unijnym projekcie „Europejska Sieć Niebieskich Szkół” współorganizowanym przez Akwarium Gdyńskie MIR-PIB wraz z Wydziałem Środowiska UM Gdyni w okresie kwiecień – grudzień 2021. EU Blue Schools to placówki oświatowe, które do swojego programu nauczania włączają edukację z zakresu „świadomości morskiej”. Jest to szczególnie istotne w kontekście rozpoczętej przez ONZ Dekady Oceanów (2021–2030), której hasłem przewodnim jest „nauka, której potrzebujemy dla oceanu jakiego pragniemy”.
Koordynatorem projektu w szkole jest Agnieszka Borek, nauczyciel biologii i przyrody.
Przed naszymi uczniami przygoda z morzami i oceanami.

• Podsumowanie morskiego projektu

• Pierwszy etap naszego unijnego projektu o tematyce morskiej się kończy. Wisienką na torcie była dzisiejsza wycieczka na Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego oraz do pracowni artystycznej „Gin Atelier”.
Pani dr hab. Elżbieta Sontag opowiedziała nam ciekawostki o bursztynie, o jego historii, o złożach bursztynu w różnych rejonach świata. Weszliśmy do cudownego „lasu bursztynowego”, w którym mogliśmy cofnąć się o 40 mln lat. Oglądaliśmy inkluzje z muchówkami, rybikami, krocionogami, mszycami, pająkami, ….
Dzieci były od wrażeniem ogromnego budynku BIOLOGII i całego miasteczka uniwersyteckiego 
Następnie w pracowni artystycznej pani Doroty Ceneckiej moi klubowicze dowiedzieli się kolejnych ciekawostek o bursztynie, robili testy potwierdzające właściwości fluoryscencyjne bursztynu oraz wykonali cudne ozdoby, które zabrali ze sobą do domu.

• W piątek 19 listopada uczniowie klubu Młodego Odkrywcy Przyrody wzięli udział w wieczorze filmowym o tematyce przyrodniczej. Wspólnie obejrzeliśmy dwa filmy: „Błękitna Ziemia” oraz „Podmorskie głębiny”. Każdy sposób na pogłębianie wiedzy przyrodniczej jest dobry, zwłaszcza, że w naszym klubie przyrodniczym panuje przyjacielska więź.

• We wtorek 9 listopada uczniowie z klubu Młodego Odkrywcy Przyrody pojechali do przystani rybackiej do Oksywia, gdzie spotkaliśmy się z rybakami panami Zenonem Wnukiem oraz Stefanem Siewert. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek dotyczących zawodu rybaka. Obejrzeliśmy piękne łodzie, różnego rodzaju sieci, narzędzia do naprawy sieci. Dowiedzieliśmy się jak łowiono kiedyś i jak obecnie poławia się ryby morskie.
Dziękujemy za przyjęcie naszej grupy i za podzielenia się z nami historią gdyńskich rybaków.

• Podczas wycieczki, na którą wybraliśmy się z klasami 7a, 7e i klubem Młodego Odkrywcy Przyrody w ramach projektu Śladami Demela, odwiedziliśmy latarnię w Rozewiu. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z latarnikiem z p. Arturem Krężałkiem, który wyjaśnił nam funkcjonowanie latarni oraz jego codzienną pracę. Następnie udaliśmy się na najdalej wysunięty na północ punkt Polski, z którego podziwialiśmy widok na Morze Bałtyckie. Kolejnym punktem wycieczki było miasto rybackie – Puck. To właśnie tam przespacerowaliśmy się przez starówkę i odwiedziliśmy Muzeum Ziemi Puckiej. Oglądając muzealne skarby, mogliśmy przenieść się do rybackiej wioski i wyobrazić sobie dawne życie na Kaszubach.

Uczniowie klasy 7a i 7e

• Kolejni uczniowie naszej szkoły na warsztatach w Akwarium. Tym razem uczestniczyli w nich uczniowie klas 4 a i 4 b. Dzieci obejrzały zwierzęta żyjące w akwariach oraz obserwowały pod binokularem budowę występujących w Bałtyku zwierząt. Wycieczkę zakończyliśmy spacerem przy porcie jachtowym, a następnie po gdyńskim bulwarze.

Uczniowie w Akwarium gdyńskim
Uczniowie 4a i 4b w Akwarium i na bulwarze gdyńskim

• Naszemu projektowi morskiemu nadaliśmy tytuł „Śladami Demela”. Do projektu dołączyły panie: Edyta Danik, Karolina Kiełb, Anna Jarczyńska-Gołaś. Koordynatorem jest pani Agnieszka Borek.  Projekt podzieliłyśmy na kilka etapów. W jesiennej części oprócz poznania najbardziej wybranych gatunków organizmów, nastawiamy się na kulturę naszej części Bałtyku. O szczegółowych działaniach napiszemy później.

• 14 września 2021 r. klasy 4 c oraz 8 c wzięły udział w zajęciach laboratoryjnych w Akwarium w Gdyni. Uczniowie mieli możliwość dokładnej obserwacji różnych gatunków ryb w różnych stadiach rozwojowych, małży i ślimaków bałtyckich. Oczywiście nieodłącznym elementem Akwarium było zwiedzanie i obserwacja ryb, parzydełkowców, żółwi morskich. Węgorz elektryczny i anakonda to jedne z ulubionych zwierząt naszej młodzieży.

Uczniowie 4c i Klubu Młodego Odkrywcy Przyrody
Uczniowie 8c i Klubu Młodego Odkrywcy Przyrody

• W ramach morskiego projektu uczniowie klasy 7 c pojechali do Stacji Morskiej Uniwersytetu Gdańskiego w Helu na warsztaty dot. Bałtyku. Doświadczenia, oglądanie fok, udział w zaciągu, oglądanie wyłowionych garneli, młodziutkich storni i babek byczych oraz rejs Maszoperią Helską, w trakcie którego określiliśmy stan zasolenia, temperaturę wody w różnych miejscach oraz siłę wiatru.
Pogoda nam dopisała i z całą pewnością możemy uznać wycieczkę za udaną.

Uczniowie 8c Klubu Młodego Odkrywcy Przyrody
Uczniowie 8c i Klubu Młodego Odkrywcy Przyrody

• W poniedziałek 14 czerwca 2021 r. uczniowie klasy 5a i Klubu Morskiego Odkrywcy Przyrody uczestniczyli w warsztatach w Akwarium Gdyńskim. Nasi uczniowie obserwowali pod mikroskopem bałtyckie organizmy, łowili ryby i krewetki z portu jachtowego oraz zwiedzili wystawę Akwarium.

Uczniowie klasy 5a i Klubu Młodego Odkrywcy Przyrody

• Realizację projektu morskiego rozpoczęliśmy od opowieści o Bałtyku. Pani Małgorzata Żywicka pracująca w Akwarium Gdyńskim poprzez wykłady online zapoznała młodzież z organizmami żyjącymi w naszym morzu.

Skip to content