Młodzi dla klimatu UNICEF

Projekt Młodzi dla klimatu realizowany był w naszej szkole w maju i czerwcu 2023 r. Koordynatorami były pani Agnieszka Borek (dla klas 4-8) oraz Edyta Danik (dla klas 1-3).
Projekt cieszył się wielkim zainteresowaniem wśród uczniów klas młodszych i starszych oraz rodziców.
Oprócz wspólnych, grupowych działań, każdy uczeń mógł wybrać sobie odpowiadające mu zadania (coś dla praktyków, artystów, poetów, ogrodników, analityków, itd.)

W ramach projektu:

1. na lekcjach omawialiśmy tematy nt. stanu środowiska (dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog, kwaśne opady, skażenie gleb i wód);

2. z klubem przyrodniczym działaliśmy w szkolnym ogródku -mamy swoje grządki, zasadziliśmy w nim pomidory, sałatę, rzodkiewkę, szczypiorek, buraki, ziemniaki, zioła. Do kompostownika wkładaliśmy chwasty,  zbudowaliśmy hoteliki dla owadów i poidełka dla ptaków i owadów, które rozstawiliśmy w różnych miejscach.

3. w ciągu roku szkolnego wykonaliśmy wiele różnych działań ekologicznych zarówno w klasach młodszych, jak i starszych (sprzątanie Ziemi, Dzień Ziemi, Dzień Wiosny).

4.  dzieci klas młodszych stworzyły alfabet przyrody, twórcze ekologiczne opowiadania, grały w przyrodnicze bingo na zajęciach terenowych, zapoznały się z prezentacją dot. składu atmosfery i czynników warunkujących życie na kuli ziemskiej oraz stanu środowiska przyrodniczego. Uczniowskie pomysły były zapisywane przez 2-klasitów wokół modelu drzewa. Młodsi uczniowie stworzyli również gazetkę ukazującą widok Ziemi oczami dziecka. Uczniowie wzięli udział w zajęciach „Plątanina życia”, których celem było zwrócenie uwagi uczniów na uzależnienie człowieka od środowiska naturalnego, uświadomienie znaczenia różnorodności biologicznej do prawidłowego funkcjonowania życia na Ziemi.

5. uczniowie indywidualnie wykonywali wybrane przez siebie zadania:
– poidełka dla ptaków i owadów, kilka najciekawszych umieściliśmy w naszym szkolnym ogródku;
– wiersz lub piosenkę na temat wybranego zjawiska zachodzącego w środowisku przyrodniczym (napisali swój własny utwór, wiersz, piosenkę (nt. kurczenia się liczby gatunków, wzrostu temperatury ziemi, topnienia lodowców, zaśmiecenia oceanów, wymierania zwierząt lub np. o tym, jak wiele zależy od działań każdego z nas). Uczniowie stworzyli własne wiersze, dwie piosenki.
– Eko taras/ Eko balkon
Uczniowie sadzili rośliny, które można uprawiać na tarasie lub balkonie i które można zjeść (pomidor, rzodkiewka, groszek, mięta lub inne warzywo / ziele). Przygotowali krótką prezentację dla innych dzieci, w której opowiadali: dlaczego wybrali tę roślinę, jakie dania można z niej przygotować, jakie są główne warunki uprawy, co jest największym wyzwaniem w uprawie
– Drugie życie mojej szafy
Uczniowie zrobili porządki we własnej szafie i pozbyli się niepotrzebnych rzeczy, z których już wyrośli, zamiast wyrzucać rzeczy, które są jeszcze w dobrym stanie, zadbaj, by trafiły w ręce osób potrzebujących – zanieśli rzeczy do sklepu charytatywnego w Gdyni.
-Śmieciowe wyzwanie
Wybrani uczniowie namówili jedną bliską osobę, która nie segreguje śmieci, aby zaczęła je segregować, zrobili krótką książeczkę z podstawowymi zasadami segregacji śmieci i wręczyli ją tej osobie, zrobili zdjęcie, na którym widać, jakie postępy w segregacji zrobiła osoba wytypowana na wyzwania.
-Oszczędzanie wody. Analiza zużycia wody w gospodarstwie domowym.
Oszczędzanie wody ma nie tylko wymiar finansowy. Wody pitnej na świecie jest bardzo mało, również w naszym kraju nie mamy jej za dużo.
Uczniowie wcielili się w badacza i sprawdzili, ile wody zużywa się w ich domu w ciągu 7 dni na podstawowe czynności (picie, gotowanie, mycie naczyń, sprzątanie, prysznic, pranie, spłukiwanie ubikacji, itd).
– Oszczędzanie wody. Zbieranie deszczówki. Dlaczego warto zbierać wodę deszczową?Uczniowie zebrali informacje, niektórzy wymyślili sposób na zbieranie z rynny wody deszczowej. Uczniowie wykonali zdjęcia z różnymi beczkami na zbieranie wody. Wielu uczniów z naszej szkoły posiada ogródki, w których zbiera się wodę deszczowa do specjalnych zbiorków.
– Woda z kranu zamiast butelkowanej.
Uczniowie zbierali informacje, są świadomi słuszności korzystania z butelek filtrujących wodę i wielokrotnego użytku.
– Oszczędzanie energii elektrycznej. W jaki sposób oszczędzasz energię elektryczną w swoim domu? Czy wykorzystujesz wszystkie sposoby, które może stosować młody człowiek, aby zmniejszyć zużycie energii elektrycznej? Ile w ciągu miesiąca zużywa się energii w twoim domu (jakie są koszty energii) i jakie urządzenia zużywają najwięcej prądu. Uczniowie na podstawie rachunków, komputera zrobili tabelki, wykresy i wyciągali wnioski.
– Własne propozycje działań.
Uczniowie przygotowali własne propozycje działań, które można by wprowadzić do naszego miasta, aby lepiej chronić przyrodę.

W kolejnym roku szkolnym będziemy również kontynuowali realizację tego projektu.

Skip to content